Udforsk årets designtrends

Designtendenser påvirkes af medier, teknologi, modeindustrien og de seneste digitale platforme. En tendens opstår langsomt og forsvinder derefter på nøjagtig samme måde. Dybest set er en designtrends længde ikke længere end et eller to år. Design i 2017 har videreført de tendenser, der var i 2016, mens der også blevet tilføjet nogle nye.

Gradienter

Gradienter er en af de største tendenser lige nu. Tendensen startede i 2016 og voksede hurtigt herefter. Store navne som Instagram besluttede at ændre deres logoer og billeder fra flade farver til flerfarvet gradienter. Fra logoer til knapper eller billedoverlejringer er denne tendens overalt.

Mobile søgninger

2015 og 2016 bragte en betydelig stigning i mobile søgninger. Tablets og smartphones er nu det første valg, når det kommer til at surfe på nettet. De overstiger desktops og bærbare computere – og denne tendens vil fortsætte. Er din hjemmeside ikke responsiv, så husk at opgradere så hurtig som muligt!

Animationer

Animationer er mere og mere til stede i webdesigns. Det kan være .gif'er, SVG, WebGL CSS eller videoer. Animationer var absolut en af de største trends i sidste års webdesigntendenser.

Storytelling

Tekst på websites indeholder nu flere historier som er med til at fastholde brugerne på siden. Folk har tendens til at huske mere fra historier, end de gør ved at læse almindelig information.

Mere 3D

Med VR/AR-revolutionen, der hurtigt vokser, udvikler Computer-graphics sig ret hurtigt. Derfor har 3D en stærk indflydelse på alle designfelter.

Korte videoer

Videoindhold er steget i det sidste år, og folk kræver video af høj kvalitet. Videoer vist på hjemmesider og på sociale medier, kan være korte og udsendes i loop. De kan f.eks. vise et produkt eller et stort film-projekt.

Årets farve

"Greenery kom frem i 2017 for at give os den beroligelse
vi længes efter i et turbulent socialt og politisk miljø."
Leatrice Eiseman, administrerende direktør for Pantone Color Institute

Modige farver

Anvend "modige farver" i kommunikationen ved f.eks. at fremhæve tekst eller logo. Materiale-design og Flat-design virker perfekt med stærke farver. Du kan bruge den farvepalette, som Google har til rådighed, til at vælge og parre de ønskede farver.

Landing pages

I 2017 kunne man se en stigning i landing-pages på grund af deres potentiale i markedsføringen og deres evne til at målrette besøgende bedre.

Split screens

Split content var populært i responsive webdesigns. Et split-screen-website viser flere lige vigtige meddelelser på en enkelt side. Denne tendens har været stigende siden slutningen af 2015, men i 2017 er den vokset yderligere.

Design trends 2017

Hvert år lærer vi noget nyt, og 2017 har budt på mange spændende designtrends. Se udvalgte trends, som Minuskel i 2017 har indarbejdet i flere design-løsninger. Læs mere på Design trends 2017